14 mars 1991

Insändare: Piratkompis sökes

För en tid sedan skrev jag svar till fem stycken s.k. brevkompisar på Datorbörsen. Texten i annonserna löd ungefär så här: "Amigakontakter sökes för byte av demos, PD, prg m.m."

Jag, en ganska laglig datoranvändare, hoppades på att få tag i lite nya demos och få en schysst brevkompis. Redan nästa dag damp ett svar ner i min brevlåda och vad hittar jag om inte en lång lista med 500-1000 piratspel. Resten av breven innehöll liknande listor.

Det pågår pirathandel med spel på DMz:s sidor! DMz som verkar vara helt emot kopieringen måste stoppa denna handel. En procent av kompisannonsörerna kanske inte bryter mot lagen, men resten...

Om ni inte tror mig så skicka ett svar till någon "brevkompis". Jag hoppas detta brev iallafall får slut på en del av den utbredda piratkopieringen.

Signerat AlKaren

PS Det skulle inte förvåna mig om ni inte tog med detta brev i tidningen för att ni tjänar pengar på pirathandeln... DS


[Datormagazins svar:]

Du har nog rätt i att en del kontaktannonser handlar om byte av piratkopior. Hur stor andel är dock svårt att säga. De som utnyttjar vår kontaktspalt på det här viset bör dock se upp. Det är olagligt och vi vet att spelimportörerna har börjat granska den här verksamheten. Samtidigt tror jag det finns ett hederligt behov av kontaktannonser. Det är synd om piratligan ska förstöra detta forum.

Christer Rindeblad


Insändare i Datormagazin nr 5, mars 1991.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar