23 september 1993

PIRAT SPECIAL i Datormagazin nr 16 1993

[Den här artikeln är egentligen två olika samt en ordlista, spridda över ett två sidors uppslag. Därför har jag samlat samtliga i samma bloggpost. -Fredrik anm.]


Han jagar pirater över hela Sverige!

Nu jagas svenska pirater av en "mullvad" - en f.d. storpirat som börjat arbeta för spelimportörerna som professionell piratjägare.

- Jag har tillgång till alla stora pirat-BBS:er och känner till de flesta större pirater, säger mullvaden i en exklusiv intervju för Datormagazin.

Intervjun med "mullvaden" sker under stor sekretess på en restaurang någonstans i Sverige. "Mullvaden", med täcknamnet Jan Svensson, är mycket noga med att hans identitet inte avslöjas.

- Jag skulle betraktas som en förrädare av mina gamla kontakter och riskera misshandel eller ännu värre saker, säger han till Datormagazin.

- Dessutom är det ju en förutsättningen (sic) för mitt arbete att ingen vet vem jag är. Egentligen är det inte bra att det här kommer ut eftersom många pirater säkert blir försiktigare i fortsättningen.

Jan Svenssons vänner tror att han fortfarande är en aktiv pirat som gärna byter och fixar illegala kopior av nya datorspel. Han är mycket känd och populär i piratkretsar. Men i själva verket har han de senaste sex månaderna arbetat heltid för antipiratorganisationen SIMP med en stor kartläggning av pirat-Sverige.

- Jag gör det dels för pengarna, men också för att jag nu har insett att det är fel med piratkopiering. Efter mina många år som pirat insåg jag hur förödande piratkopieringen är för branschen. 95 procent av spelmarknaden utgörs ju av piratkopior, det är egentligen inte klokt.

Hur arbetar då en professionell piratjägare?

- Jag tog kontakt med SIMP (Svenska speldistributörers Intresseförening Mot Piratkopiering) för ett halvår sedan och erbjöd mina tjänster. De nappade. Sedan dess har jag dels jobbat med att bygga upp en databas med uppgifter om kända pirater. [Här är jobbannonsen, från december 1992 -Fredrik anm.]

- I databasen matar jag in alla tips vi får genom SIMPs tipstelefon. Via den har vi fått in 300-400 tips om aktiva pirater.

Enligt Jan Svensson handlar merparten av tipsen om kompisar som anger varandra.

- Det flesta är småpirater som bara byter spel med varandra. I de fallen brukar vi nöja oss med att skicka ut ett varningsbrev till dem där vi skriver att vi känner till vad de sysslar med och uppmuntrar dem att sluta. Om de trots varningen fortsätter så skärper vi tonen.

Jan Svenssons pirat-register visar också att det finns ett tiotal mycket stora pirater.

- Många av tipsen handlar om samma personer som vi ständigt får in tips om. Dom varnar vi inte utan förbereder polisrazzior emot. Just nu är det aktuellt med tillslag mot två, tre mycket stora pirater.

Enligt Jan Svensson är piratverksamheten i Sverige mycket välorganiserad.

- Det fungerar ungefär som knarksmuggling med grossister och "gatulangning". Dels har vi s.k. suppliers. Det är ofta betatestare på programhusen som fixar den allra första kopian, ofta långt innan spelet är ute på marknaden.

Kopian går sedan vidare per modem till stora pirat-BBS:er i Tyskland och USA.

- I USA finns det minst ett 20-tal mycket stora BBS:er med piratkopior. En del har hårddiskar på 30 gigabyte fyllda med piratkopior.

- Därifrån tankar sedan svenska piratgrupper ned nya spel och lägger dem på sina egna BBS. Från de lokala BBS:erna sprids de sedan vidare ut till vanliga konsumenter.

Enligt Jan Svensson går det hela mycket snabbt.

- Från "suppliern" till konsumenten tar det ofta inte mer än ett dygn. Det är därför piratkopior är så attraktiva bland många ungdomar. På så vis kan man få tag i spel veckor innan de finns i butikerna.

Jan Svensson hävdar att det finns tio stora piratgrupper i Sverige som förfogar över 50-60 s.k. "elitbaser", alltså BBS utrustade med stora hårddiskar på 3-6 gigabyte samt höghastighetsmodem och flera ingående telefonlinor.

- Jag har ju tillgång till de flesta av dessa så jag vet hur det fungerar. På en sådan "elitbas" finns för det mesta 300-400 nya spel. De har större sortiment än de flesta databutiker.

Jan Svensson hävdar också att de flesta av Sveriges 3000 privata BBS:er har piratkopior i sin filarea.

- Åtminstone 90 procent av alla BBSer sysslar med piratkopior i någon form. En del är specialiserade på kopior av spel, andra på nyttoprogram. Vissa har bara de absolut senaste i spelväg. Från en del kan man ladda ner program gratis, men minst hälften tar betalt av användarna.

- Men det är billigt. För mig är det en gåta att det överhuvud taget går att sälja datorprogram i Sverige med tanke på hur stor piratkopieringen är.

Jan Svensson hävdar också att få pirater känner sig hotade av myndigheter och organisationer som SIMP.

- Det är så få som åkt dit, så de flesta pirater tror att de kan fortsätta helt ostört. De vet inte att SIMP förbereder aktioner och nu har ett bättre stöd hos myndigheter och polisen än tidigare.

- När det här blir känt kommer nog en del pirater att gå under jorden med sin verksamhet.

Christer Rindeblad, Datormagazin nr 16, sept 1993.



Pirat-Ord

Piratvärlden har ett eget språk, ett språk som få utanför den inre kretsen förstår. Med Jan Svenssons hjälp kan vi nedan publicera några av de viktigaste begreppen från pirat- och hackervärlden.

DEMOGRUPP - en demogrupp är en lös sammansättning av 5-15 unga datorintresserade killar som mest ägnar sig åt att skapa egna program med häftig grafik och musik. Ofta ägnar sig några i gruppen också åt piratkopiering.

HACKER - ett missbrukat begrepp som rutinmässigt används av tidningar för alla som är datorintresserade. I själv verket står det för någon som olagligt bryter sig in i främmande datorsystem via modem. Det är dock extremt ovanlig sysselsättning. I Sverige anses det bara finnas 10-15 verkliga hackers.

CRACKER - den person i en piratgrupp som är skicklig programmerare och som kan forcera kopieringsskydd i kommersiella program.

CODER - en person i en demogrupp som skriver demos och intros, sysslar sällan med piratkopiering.

TRADER - en viktig person i en piratgrupp. Det är han som byter till sig nya spel med andra grupper och privatpersoner. Det finns både post-traders och modem-traders.

SUPPLIERS - källan till alla piratkopior. Ofta en betatestare på ett programhus, ibland programmeraren själv och i några fall testare på datortidningar.

ELITBAS - en BBS som drivs av en piratgrupp, ofta utrustad med mycket stora hårddiskar och supersnabba modem. Endast de bästa piraterna har "konto" på en sådan BBS.

KONTO - rättighet att använda en BBS, vilket avgörs av basens sysop. Ett konto på en "elitbas" innebär att man har rätt att både ladda upp och ladda ner nya piratkopior.



Så tipsar du SIMP om pirater

SIMP erbjuder 10.000 kronor i belöning till den som lämnar sådana tips att man kan få en storpirat dömd.

- Men för att få den belöningen krävs att det handlar en riktigt stor pirat (sic) samt att tipslämnaren kan förse oss med bevismaterial och är beredd att ställa upp i en rättegång och vittna, säger Hans Samuelsson på Svenska Industriföreningen, som sköter administrationen åt SIMP.

- Men vi planerar också att ge en mindre belöning till alla som lämnar viktiga tips till oss. Först tänkte vi att alla skulle få ett spel. Men nu diskuterar vi istället att ge dem en specialrabatt när de köper spel. Alla som redan lämnat bra tips till oss kommer att få en sådan rabatt.

Tips om pirater kan man ringa in dygnet runt på SIMPs telefonsvarare. Numret dit är 08-82 46 66.

- Vi får ett par tips varje dag, berättar Jan Svensson, SIMPs egen piratjägare. Tyvärr slarvar många som ringer, vilket gör många tips oanvändbara. Jan Svensson vill därför förmedla följande råd till tipsare:

* Prata tydligt och klart och inte för snabbt.

* Lämna namn och helst adress på den person som ni ska ange som pirat. Berätta också lite om vilken slags verksamhet han bedriver och hur omfattande den är. Det räcker inte med att säga att "min kompis har piratkopior". Var konkret, har han exempelvis annonserat om piratkopior och i så fall i vilka media.

* Om man vill vara anonym så säg det. Men då missar man också möjligheten till belöning. Om ni vill ha belöning måste SIMP få fullständigt namn, adress och telefonnummer.

Det går också bra att skriva till SIMP på adress:
SIMP
Box 1133
111 81 Stockholm
Märk ditt brev med "pirat-tips". Skicka gärna med eventuellt bevismaterial.

Ur Datormagazin nr 16, september 1993.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar